zaken doen pagina nederland uitsnede@2x

6 tips voor ondernemers die willen uitbreiden naar Duitsland

Waar moet je als ondernemer op letten als je wilt zakendoen in Duitsland? NuDuitsland.nl verzamelde tips vanuit haar grote netwerk van Duitsland-specialisten. De 6 meest genoemde tips beschrijven wij in dit artikel.

Duitsers en Nederlanders hebben op het eerste gezicht veel gemeen, maar wie als ondernemer stappen op de Duitse markt zet, merkt dat er cruciale verschillen zijn. Van cultuur tot kleding en van contact leggen tot etiquette rondom besluitvorming: sommige zaken gaan nét even anders.

1. Bovenal: Wees geduldig!

In Duitsland zijn bedrijven loyaal, ze wisselen niet graag van zakenpartner. Als ze eenmaal voor je hebben gekozen, dan zit je voorlopig goed. Maar dat vereist wel wat geduld. "In Nederland zien wij een niet-reactie vaak als geen interesse", zegt Marcel Baanders van Handelsagent Duitsland. "In Duitsland zijn de beslisprocessen wat langzamer. Je moet meer moeite doen. Blijven volhouden en aantonen dat je er ook na een jaar nog steeds bent." Vertrouwen is belangrijk en daarmee is het belangrijk om naar de potentiële Duitse klant toe te gaan. Laat zien wie u bent en kijk elkaar in de ogen. Baanders: "Zeker als het gaat om grotere bedrijven en deals, moet men rekening houden met doorlooptijden van zomaar 12 maanden als het gaat van (eerste) contact tot contract. Zorg dus voor een lange adem - Ausdauer."

2. Goede kleding

Waar met goede kleding in 'vroegere' lijstjes met tips over zakendoen in Duitsland een pak mét stropdas werd bedoeld, is dat vandaag de dag zeker niet meer het geval. Een beetje afhankelijk van de branche en van de leeftijd van uw Duitse gesprekspartner, mag de stropdas thuis blijven. Bezoek bijvoorbeeld maar eens de website XING en bekijk de profielfoto van een aantal Duitse personen uit uw branche. Ervaring zal leren dat het aantal stropdassen minimaal is. Net als in Nederland hebben Duitsers zeker oog voor een verzorgd uiterlijk en verzorgde kleding. In Duitsland mogelijk zelfs net iets meer dan in Nederland.

TIP: Laat uw kledingkeuze afhangen van sector en gesprekspartner. Bekijk een aantal mensen van het te bezoeken bedrijf online om de kledingkeuze te bepalen. Stelregel: Overdressed is beter dan underdressed tijdens een eerste kennismaking.

goede-kleding-stropdas-blog-nuduitsland

Wel of juist geen stropdas?

3. Bezoek vakbeurzen

Duitsland is "beurzenland" bij uitstek. Voor elke branche en iedere productgroep worden beurzen georganiseerd. Dat zijn bij uitstek de plekken waar zakenpartners te vinden zijn en waar u dus nieuwe contacten kunt opdoen. Ook de concurrentie is hier aanwezig, zodat u goed kunt zien wat er gebeurt in de branche.

Marcel Baanders: "Het is echt niet nodig om vanaf direct met een eigen stand aanwezig te zijn op een (dure) Duitse beurs. Ga heen als bezoeker en adem de sfeer en mogelijkheden. Leg contacten"

In beide gevallen, als bezoeker en met eigen stand, staat en valt het succes van de beurs met een goede voorbereiding. Denk niet dat een mooie en in het oog springende stand voldoende is. Duitse professionals bezoeken een beurs veelal met een vooraf gemaakte planning, een strak overzicht met vaste looproute door de vele verschillende hallen.

Zorg ervoor dat u op de looproute komt van de personen die u wilt spreken.

4. Houdt u aan beloftes en mogelijkheden

Om een deal en een (nieuwe) klant binnen te halen gaat een verkoper vaak net een stukje verder. Zorg er hierbij voor dat gemaakte beloftes kunnen worden nagekomen. In de praktijk (ref. onze Duitsland-specialisten) zien wij soms dat Duitse inkopers 'de Nederlanders' testen met onmogelijke wensen en eisen.

Ex-topschaatster Anni Friesinger vertelde tijdens een van de Duitslanddagen in Utrecht over haar eigen ervaringen als startup met twee kledingwinkels in Nederland en Duitsland. "Houd je bij zakendoen altijd aan je beloftes", benadrukte ze. "Duitsers zijn wat dat betreft net olifanten."

Daarmee bedoelt Friesinger dat Duitsers principes hebben waar ze niet graag van afwijken. Beloof je iets, dan zien ze graag dat je dat nakomt. Andersom werkt het ook zo: als zij iets beloven, kun je erop rekenen dat het gebeurt. Wie een goede band opbouwt met een Duits bedrijf, wordt dan ook niet snel vergeten. Maar heb je een blunder gemaakt tijdens het eerste gesprek, dan kan dat tegen je werken.

5. Beheersing van de Duitse taal

Met name bij een eerste contactmoment is beheersing van de Duitse taal belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan telefonische acquisitie. U prefereert toch ook de Nederlandse taal, wanneer iemand u telefonisch benadert met een aanbieding?

Het belang van online aanwezigheid is een ieder inmiddels wel bekend. Toch zien wij in de praktijk vaak een vertaling van de Nederlandse website als het gaat om de online zicht- en vindbaarheid. Over de kwaliteit van de vertaling in veel gevallen nog maar te zwijgen.

Investeer in een goede Duitse website. Niet een vertaling, maar voor Duitsers aangepaste pagina's. "Die Deutschen ticken einfach anders."

Kies zelf ook voor een goede cursus Duits en plan de komende jaren de vakanties in Duitsland. Het zal u echt helpen richting succesvol ondernemen in Duitsland!

goede-beheersing-duitse-taal-blog-nuduitsland

6. Duits personeel of juist niet?

Om te beginnen, Duitsland doe je er niet eventjes bij. Deze benadering richting een land dat ongeveer 9x groter is dan Nederland is gedoemd om te mislukken. Het land verdient aandacht, net als toen u in Nederland begon. Tweede uitsluiting van succes is, wanneer u de student van het afstudeerproject verantwoordelijk maakt voor Duitsland. Zeg eerlijk, zou u dit voor Nederland doen?

De inzet van Duits personeel is niet eenvoudig. Het begint met het vinden en werven. De economie draait goed bij onze buren en er is weinig werkeloosheid onder geschoold personeel. U wilt uiteraard iemand met senioriteit en ervaring in de branche. Bij voorkeur iemand die al contacten onderhoudt met potentiële klanten voor u.

Een Nederlander laten rondrijden in Duitsland is vaak ook geen efficiënte oplossing. Het land is groot en u vraagt aan uw collega om héél veel kilometers te gaan maken en om familie en vrienden dagen en nachten achtereen alleen te laten. Denk ook aan de kosten voor auto, brandstof en overnachtingen.

Uiteraard moet bovenstaande tekst u niet bang maken en al helemaal niet tegenhouden om zaken te gaan doen in Duitsland. Boodschap is dat u goed dient na te denken over hoe en wanneer.

Een ervaren exportcoach kan u helpen om de juist weg te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van de gratis Starters International Business voucher (SIB-Voucher).

Zakelijk succes in Duitsland & contact met NuDuitsland.nl

Heeft u uw omzetplafond in Nederland bereikt? En heeft u ruimte, tijd en budget beschikbaar om te groeien? En wilt u uw entree gaan maken op één van de grootste afzetmarkten van Europa? Maak er dan werk van en ga stappen zetten. De beste eerste stap: neem contact op met NuDuitsland.nl. Wij zijn uw ervaren exportpartner en helpen u met raad en daad en een enorm netwerk om succesvol te gaan ondernemen in Duitsland. Bel of mail ons en we spreken af voor een eerste, uiteraard geheel vrijblijvende kennismaking!

[GRATIS] Weten of uw bedrijf klaar is voor export naar Duitsland?

De Nederlandse regering heeft export zeer hoog in het vaandel staan. Middels een gratis SIB-voucher (Starters International Business) kunt u samen met een zeer ervaren exportcoach bepalen waar u als bedrijf staat als het gaat om export. Welke landen zijn voor u interessant en hoe kunt u het best beginnen. De gratis SIB-Voucher aanvragen? Lees er meer over op de volgende pagina: Starters International Business